Berliini- Ahdistavat ja ihanat vaatemessut

Reilu viikko sitten kotiuduin Berliinistä pää täynnä ajatuksia ja kysymyksiä Instyleoutin tulevaisuudesta. Olen huomannut, että siitä ensimmäisestä sisäänostostani 1,5 v sitten arvomaailmani on syventynyt entisestään. Tieto tunnetusti lisää tuskaa, mutta sitä kautta myös luovuutta ja ratkaisuja. Luonnollinen osa työtäni on se, että opiskelen jatkuvasti materiaaleja, kuinka ne käyttäytyvät ja mitä niistä kannattaa suosia sisäänostoissa. Ratkaisut eivät ole niin mustavalkoisia, kuin voisi kuvitella. Mietin myös alani vaikutuksia isossa perspektiivissä ja haluan sisäänostaa brändeiltä, joille oman hiilijalanjäljen minimoiminen on prioriteetti. Instyleoutin tiloista löytyy jo mm. Thought -merkin vaatteita, joka tekee upeita ekologisia vaatteita kohtuuhinnalla.

 Thought luo upeita printtejä sekä pitkäkestoisia ja tyylikkäitä vaatteita.

Thought luo upeita printtejä sekä pitkäkestoisia ja tyylikkäitä vaatteita.

Kaiken opitun tiedon myötä havahduin siihen, että en oikein osannut nauttia ja iloita Berliinin Panorama trade show- tapahtumassa kaikista niistä upeista vaatteista, joita siellä esiteltiin. Vaistomaisesti ajattelin, että miten ja kuka nämä ovat tehneet ja kuka kärsii, jotta nämä vaatteet voivat olla NÄIN edullisia? 

Mietin miksi me luomme tällaista hohdokasta kuvaa alasta, joka tuottaa niin paljon uutta nopeasti hajoavaa vaateroskaa maapallollemme? Kiertelin pisteitä ja suurin osa neuleista oli 100% akryyliä, eli täyttä kakkaa! Kysyin erään hieman kalliimman brändin edustajalta, että kuinka vastuullinen ja ekologinen heidän tuotantoprosessinsa on. Ensin hän ei edes ymmärtänyt kysymystä, mutta vastasi lopulta, että ”näin edullisilla hinnoilla ei voi tuollaista miettiä.” Kyseisen merkin vaatteiden sisäänostohinta oli kalliimpi kuin useimmat Thoughtin vaatteet... Joten eikö VOI miettiä vai eikö vaan jaksa? Kuka sitten kantaa vastuun jos emme me tällä alalla? Sen merkin upeat vaatteet jäävät tilaamatta.

26814957_1675702562488214_8118929493402151138_n.jpg

Hieman ahdistavan alun jälkeen, tunsin kuinka verenpaine ja pulssi laski, kun seuraavana päivänä saavuin Berlin Ethical fashion show- tapahtumaan. Jokainen yritys, joka esittelee brändiään tapahtumassa on läpikäynyt tarkan seulan, että heidän toimintansa on todellakin vastuullista. Rakastan vaatteita ja oli huomattavasti helpompaa nauttia niistä siellä- nauttia siitä tunnelmasta ja ihmisistä kun tiesi, että täällä kukaan ei ole sulkenut silmiään todellisuudelta.

Yksi merkki, jonka vaatteisiin rakastuin (ja jota alan piakkoin tilaamaan myös Instyleoutin tiloihin) oli SkunkFunk. Heillä on upea tarina, josta monet muut yritykset voisivat ottaa mallia. He olivat ennen tavallinen street wear- merkki, joka valitsi lähteä muuttamaan brändiään eko/eettisiksi. Nykyään SkunkFunk tuottaa täysin vastuullisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti vaatteensa käyttäen eniten kierrätettyjä materiaaleja. Heidän vaatteiden hintataso on silti erittäin kohtuullinen, joka tavoittaa myös meidät tavalliset kuluttajat. Tällaiset merkit voivat liikuttaa suurta massaa oikeaan suuntaan. Pienilläkin kulutusvalinnoilla ihminen voi vaikuttaa suuresti. 

Tapahtumassa oli myös erittäin mielenkiintoisia luentoja ja aiheita. Ongelma, mikä mm. nostettiin esille ja jonka olen itsekin huomannut on se, että makeita ja ekologisia vaatteita on vielä suhteellisen vähän tarjolla ja fokus ei ole tarpeeksi "tyyli edellä". Tai sitten eko- merkkejä ei skaalata tällä hetkellä tarpeeksi isosti. Massatuotanto ei ole kirosana silloin, kun lähtökohdat ovat oikeat. Päinvastoin- miten muuten voidaan tuottaa kaikille ekovaatteita jos ei tuotantoa tehosteta? Niin voidaan myös tiputtaa hintoja. Ei voida sivuuttaa itsestäänselvyyksiä kuten sitä, että ihmiset haluavat ensisijaisesti ostaa sitä mikä näyttää hyvältä! Ne stereotyyppiset ”beige liehuva hamppumekko” tai ”törkeän kallis tylsä vaate”- assiosiaatiot mitä monille tulee mieleen ekologisista vaatteista täytyy murtaa tuottamalla enemmän upeita ja cooleja eko- vaatteita. Eko- keskusteluissa kukaan ei voita syyllistämällä kuluttajaa vaan täytyy pystyä tarjoamaan niitä makeita kledjuja kohtuulliseen hintaan- eikä vedättää kuluttajaa ekologisuuden tai eettisyyden nimissä.

Eräs laukkumerkki, johon rakastuin Berliinissä on Soruka. Päätin siltä seisomalta, että näitä on pakko myydä ihmisille myös netissä! Kaikille näitä laukkuja, nyt heti! Haha. Laukut tehdään isojen yritysten ylijäämänahoista, jotka muuten päätyisivät kaatopaikalle. Sorukan perustaja kertoi, että merkkilaukkujen tekijät käyttävät monesti vain 40% nahasta (!!?) ja loput heitetään pois. Nahan tulee kaiken lisäksi olla aivan täydellistä tai sitä ei käytetä ollenkaan. Ajatelkaa miten kohtuutonta! Soruka siis pelastaa tämän nahan ja käyttää KAIKEN. Koruihin, avaimenperiin, laukkuihin jne. Kunhan yksikään palanen ei mene hukkaan. Jokainen laukku on täysin uniikki ja tehdään käsityönä Intiassa missä nahka jo valmiiksi sijaitsee. Kaikki työntekijät ovat täysi-ikäisiä ja heille maksetaan hyvää palkkaa työstään. Ja mitä tärkeintä, laukut ovat SUPER HIENOJA! En tiennyt, että olen laukkuihminen ennen tätä. Haha. Laukkutilaus on tehty ja nettikauppa aukeaa pian. Stailausasiakkaille laukut ovat nettihintoja edukkaampia.

Seuraavassa blogitekstissä kerron vielä mitä opin uusista materiaaleista. Tiesitkö, että esim. hukkamaidosta voi tehdä silkinomaista kangasta? Whaaat, en minäkään! Siitä ja muista materiaali-innovaatioista lisää ensi kerralla!

- Anni